WARKAH BUAT IBU...

View previous topic View next topic Go down

WARKAH BUAT IBU...

Post by tester00 on Mon Jan 07, 2008 1:46 am

WARKAH BUAT IBU...

Mak...
Terlalu boring rasanya duduk membilang hari.
Dah dekat sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk Alang, kan…?
Sejuk syahdu lembutnya pelukan mak masih terasa lagi...

Mak tau tak.....
Itulah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak Alang dah dewasa...
Dan Alang tak sedar itu juga terakhir kalinya…
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
Nak tinggalkan anak2 mak...
Nak tinggalkan dunia fana ni...
Mak macam dah tahu..
Dah sedia nak pergi sana...


Alang ingat lagi…
Seminggu sebelum tu...
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai...
Kakak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...
Kakak pun hairan...
Mak tak pernah buat camtu...
Pastu mak pasang radio kecil kat sebelah mak...
Tapi mak macam tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam...
Kengkadang channel indonesia...
Mak terus pulun dan tekun menganyam...
Rupanya tikar yang mak dah siapkan tu nak guna untuk mengiringi mak ke kuburan…

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
Pastu mak jemur karpet-karpet...
Pastu mak minta ubahkan sofa ke tempat lain…
Mak biarkan ruang tamu tu kosong…
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan…

Paling menarik sekali mak bagitau kat mana semua duit dan barang kemas mak…
Ada kat dalam almari...
Ada kat dalam dalam beg...
Ada dalam ASB...
Ada kat dalam Tabung Haji…
Mak cakap tak berapa cukup lagi...
Ada kat dalam gulung tikar...
Masa tu mak perasan takk…??
Alang gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
Alang kata mak ni memang style lama laaa...
Mak cuma gelak je...
Eeemmm..bahagianyaa saat ituu…

Mak...
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang
Mak tetiba je sakit perut...
Bila malam tu Angah sampai dari KL....
Mak dah dalam kesakitan…
Tapi mak cuba tahan jugak…
Kakak dan abang kat kampung semua dah pujuk...
Mak tetap tak mau pi hospital...
Dan cuma tinggal giliran Alang saja yang belum pujuk…
Mak kata mak tak mau duduk dalam hospital...
Tak mahu menyusahkan Alang…
Tapi Alang berkeras juga pujuk…
Nanti kat hospital ada doktor...
Ada ubat untuk mak…
Boleh sembuhkan mak…kan…??
Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut aje...
Mak tetap tak mau jugak...
Mak memang degil...
Tak salah, sebab anak mak yang ni pun ikut perangai mak tu…
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pun sakit…
Kami adik-beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...

Mak.....
Ampunkan kami semua...
Kami nak mak sihat...
Kami saaayang mak...
Kami tak mau mak sakit...
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
Ampunkan kami yer mak....

Mak...
Malam itu abang bawa mak ke hospital…
Dan itulah pertama dan terakhir kali mak naik kereta Alang...
Masih terbayang betapa ceria dan seronoknya mak,
Bile Alang kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya aje..cukup ke duitt…??
Alang jawab pulak...kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
Mak gelak aje...
Lepas tu bila kereta Alang sampai...
Mak buat kenduri kesyukuran...pulut kuning lagi…
Dan Alang masih ingat lagi bila Alang eksiden…
Terlanggar keling naik motor...

Punya le Alang takut...
Alang warning kakak…
Jangan sesekali bagitau kat mak...
Bila balik sahaja kampung...
kiter cepat- cepat simpan keta dalam garaj...
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenape...?
Selamba je Alang jawab terlangar pokok bunga...

Mak...
Tujuan Alang menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan Alang kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
Mak, Alang menipu mak, kan...??
Ampunkan Alang, mak…

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08/1999
Bila sampai je kat hospital...
Nurse tengah tutup muka mak dengan kain putih.....
Mak mesti nampak Alang jatuh terduduk kat lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak…
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
Mesti mak nampak semua tu kann...kann...kannn..??

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi…
Alang mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasaan...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
Jalan kat depan terasa makin kelam...
Sekelam minda ni…
Air mata dah tak mampu di tahan...
Mencurah-curah jatuhnya…
Masa tu seandainya ape-aper terjadi di jalan itu…
Alang rela...
Namun Alhamdulillah akhirnya kami sampai juga…
Disebabkan pagi masih awal,
Jadi jalan tu lenggang…kosong...
Sekosong hati ini...
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya...
Seorang pun tak bersuara…
Hanya berteman azan Subuh dan kokokan ayam menyambut kehadiran pagi ni…
Terasa syahdu dan sayu gitu...
Dinginnnn....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca Al-Quran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandikan...
Anak2 mak yang pangku mak masa mak mandi...
Mak mesti rasa betapa lembutnya tangan kami mengosok seluruh tubuh mak...
Alang gosok kaki mak perlahan-lahan...
Mak perasan tak...??
Makcik yang mandikan mak tu pujuk Alang.....
Dia kata," Dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata macam tu...
Lagi laaa laju air mata ni…
Tapi Alang kawal supaya tak menitik atas mak...


Mak...
Sampai setakat ini surat ni Alang tulis...
Alang nangis ni...
Ni kat dlm bilik...
Baru pukul 4.00 pagi...
Takde orang bangun pun lagi...
Alang dengar nasyid kumpulan Rabbani bertajuk "anak soleh"
Alang sedih...
Alang rindu kat mak…!
Takpe la.....
Nanti bila kita selesai
Sembanyang subuh, Alang baca yassin untuk mak...
Mak tunggu ya...!

Mak…
Sebelum muka mak ditutup buat selamanya…
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir...
Semua orang kata mak seolah2 senyum ajer...
Mak dapat rasa tak...?
Masa tu Alang sentuh dahi mak...
Alang rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Alang tak mampu nak cium mak...
Alang tak daya...
Alang tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak
Dengan air mawar...
Air mata Alang tak boleh tahan....
Mak mesti ingatkan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
Tapi Alang suruh tok imam bacakan doa sebab Alang sebak....
Tak mampu mengeluarkan kata-kata lagi…
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah...selamanya…
Kakak pula dah terkulai dalam pelukan makcik…
Badan akak terasa panas...
Makk...anak mak yang seorang tu demam...
Mak tauu...
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...

Mak...
Hari2 kiter lalui tanpa kehadiran mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ni berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
Masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas Alang baca yassin ngan kawan-kawan.
Entah kenapa bila kat bilik Alang keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
Semakin Alang tenung terasa semakin sayu...
Tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
Alang cuba bertahan...
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
Nak cakap dengan mak....
Anak mak yang ni dah tak betul kan..??
Dan akhirnya dalam sedu-sedan itu Alang telefon kampung...
Alang cakap dengan kakak…Alang nangis lagi.
Puas la kakak memujuk Alang...
Kakak kata..." tak baik nangis aje..doalah untuk mak..nanti kalau gini aje mak yang susah
kat sana.."
Dan akhirnya kakak juga nangis.....
Agaknya mak nampak adegan tu...
Sebab malam jumaat kata orang roh orang2 yang dah ‘pergi’ balik rumah...
Mengharap sedekah pahala dari anak2 nya...
Mak tau tak...
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat....
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
Hanya sedekah surah al-Fatihah yg mampu kiter berikan.....

Mak...
Cukup la sampai sini dulu...
Kawan Alang dah ketuk pintu bilik tu...
Kejap lagi kami nak pergi solat Subuh kat masjid...
Selalunya, Alang yang bawak mak naik motor, kan...??
Kali ni Alang jalan kaki dengan kawan pulak...
Esok Alang ingat nak tulis surat kat ayah pula…
Mula2 Alang tak tau nak hantar mana surat nih…
Pastu kawan Alang bgtau...
Simpan je buat kenangan..

Alang cuma tau alamat ni aje...
Takpe ye mak...
Alang kasi orang lain baca...
Alang stop dulu...
Sebab kawan Alang dah lama tunggu tu.
Akhir kata untuk mak, I LOOOVE YOU SO MUCH..
Dan ucapan terima kasih yg tak terhingga kerana membesarkan Alang...
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil…
Sampai masuk sekolah…
Sampai masuk universiti…
Sampai Alang boleh rasa naik kapal terbang...
Boleh rasa duduk kat negara orang...
Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu Alang balas..

Sekian terimakasih.mak


Yang Benar
~Anak mak yang dah tak degil



Pesanan:
1.Hargailah kewujudan mak kita
2.Hargailah segala pengorbananan mak
3.Berbaktilah selagi mereka masih hidup dan jangan sesekali membantah segala
suruhannya yang baik
4.Merendahkan suara ketika berbicara
5.Ingatlah kita hanya ada satu ibu dan satu bapa saja dalam dunia ini…
dan sekiranya Allah menjemput salah seorang atau kedua-duanya,
kita tidak akan bertemu lagi dengan mereka…
sehinggalah hari kebangkitan nanti.
6.Doa anak yang soleh sahaja yang dapat meringankan beban seksa ibu dan bapa kita.


tester00
Kaki Forum
Kaki Forum

Number of posts : 9
Registration date : 2008-01-06

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum